Україна туристична

Main Menu

  • НОВИНИ
  • День міста
  • Україна в цифрах
  • Цікава Україна
  • Топ-10
  • СТАТТІ
  • Додаткове меню
  • ФЕСТИВАЛІ
 

Що ті Гаваї, коли є «Дике Поле»

Деталі
Зелений туризм
15 вересня 2011
Перегляди: 27792

Сільський зелений туризм - явище багатогранне. Один із його основних аспектів, зважаючи на сучасний стан економічного розвитку України, - соціальний. Тому його слід розглядати як один із засобів диверсифікації джерел доходів сільських жителів, як складову частину розвитку сільської інфраструктури та сільських територій, а також як один із чинників стратегії подолання бідності в сільській місцевості. Саме тому в багатьох країнах сільський зелений туризм активно підтримується та заохочується державою.

Доступ до діяльності в цій сфері максимально спрощений, а суб'єкти, що надають такі послуги, отримують всілякі преференції, в тому числі й податкові. Другий основний аспект полягає в отриманні додаткових можливостей для популяризації української культури, поширенні знань та інформації про історичні, географічні, природні, етнографічні особливості України, що є вагомою підставою для визнання сільського зеленого туризму суспільно цінною та корисною сферою відносин, яка заслуговує на всебічну підтримку з боку законодавчих та виконавчих органів влади. Виходячи з таких тверджень, а також із досвіду європейських країн, класична формула сільського туризму не стосується більш відомого й поширеного поняття у країні -надання готельних послуг. Ініціатором організації відпочинку на селі виступає родина, яка проживає в селі, здійснює основну діяльність, пов'язану з веденням особистого селянського господарства, та побічну - з використанням майна цього господарства для надання туристичних послуг, а саме: забезпечення відпочивальників житлом, харчуванням, ознайомлення з місцевою природою, культурою, традиціями та обрядами.

В Україні під час визначення центрального органу виконавчої влади, відповідального за розвиток цього напряму, спрацював стерео­тип: «Хоча й сільський, але туризм». Отож було доручено опікуватися ним державному органу виконавчої влади в царині туризму, що не сприяло розв'язанню проблем розвитку сіль­ського туризму по суті. До того ж у проекті закону України «Про внесення змін до Закону України «Про туризм» у статті 6 з переліку основних пріоритетних напрямів державної політики в галузі туризму пропонується вилу­чити «розвиток сільського, екологічного (зе­леного) туризму».

Тому для сталого розвитку сільського зеле­ного туризму в Україні необхідно визначити роль і місце державних інститутів, зокрема Міністерства аграрної політики України, у створенні сприятливого правового середови­ща для діяльності сільських громадян, навчан­ня власників агросадиб, надання на умовах конкурсу проектів через програму «Власний дім» довгострокових кредитів для створення біфункціонального житла та сприяння в залу­ченні інвестицій для розбудови інфраструкту­ри на селі тощо. Як результат, з'явиться агроту-ристичний продукт, який ідентифікуватиме український сільський зелений туризм на внутрішньому і міжнародному ринках. Вихо­дячи з цього, центральний орган виконавчої влади у сфері туризму опікуватиметься питан­нями популяризації відпочинку в українсько­му селі, розробкою туристичних програм і маршрутів та здійсненням регуляторної полі­функціонування агротуризму має бути надан­ня повноваження (компетенції) Спілці спри­яння розвитку сільського зеленого туризму в Україні стосовно створення внутрішньої фа­хової нормативної бази, а також здійснення внутрішнього контролю за дотриманням цих норм господарями (наприклад, добровільна категоризація місць розміщення).

Відповідно до Закону України >>Про особис­те селянське господарство» (№742-ГУ від 15.05.2003 Р-) сільський господар, який не є суб'єктом підприємницької діяльності, має право надавати послуги у сфері сільського туризму з використанням майна особистого селянського господарства. Але положення цього закону не працюють. Для внормування розвитку агротуризму необхідні прийняття закону України «Про сільський зелений ту­ризм» та здійснення державою регуляторної функції, спрямованої не на встановлення жорсткої регламентації діяльності власників особистих селянських господарств, які нада­ють туристичні послуги, а на створення систе­ми стимулів, заохочень та умов для подальшо­го прогресу. Постійне зволікання у створенні сприятливого середовища для цієї діяльності або намагання встановити численні вимоги та дозвільні процедури до власника садиби стане відчутною затримкою розвитку і спричинить подальше нелегальне надання послуг із сіль­ського зеленого туризму.

Спілка сприяння розвитку сільського зеле­ного туризму в Україні вбачає доцільними певні етапи розвитку.

Легалізація та юридичне визначення сіль­ського зеленого туризму мають виходити з його базового визначення, це насамперед діщодо суб'єктів туристичної діяльності, які надають готельні послуги, екскурсійне обслу­говування в сільській місцевості, можливість активного відпочинку на природі в різні пори року тощо.

Одним з елементів механізму розвитку сільського населення з надання послуг із використанням майна особистого селянського, підсобного або фермерського господарства.

Система управління й регулювання має визначати розподіл функціональних завдань і повноважень між Міністерством аграрної політики, Державною службою туризму і ку­рортів, Спілкою сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні та іншими органі­заціями.

При центральних органах виконавчої влади, що опікуються питаннями соціального розвитку села, зайнятості населення, подолан­ня бідності, розвитку малого підприємництва і туризму створити умови для залучення пред­ставників громадського сектору до підготовки та реалізації рішень, пов'язаних із сільським туризмом.

Міністерству аграрної політики України, Державній службі туризму і курортів розроби­ти проект нормативного акта щодо надання повноважень Спілці сприяння розвитку сіль­ського зеленого туризму в Україні як само­врядній громадській організації, яка ініціюва­ла розвиток сільського туризму в Україні, у впровадженні добровільної системи категори-зації, а також у підтримці проведення Все­української виставки-ярмарку «Українське село запрошує», виданні журналу «Туризм сіль­ський зелений» і щорічного каталогу сільських садиб та проведенні освітньої діяльності серед сільської громади.

Звернутися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Міністерства аграрної політики України, Міністерства куль­тури і туризму України інших центральних органів виконавчої влади стосовно прийняття закону України «Про сільський зелений туризм», Національного стандарту України «Послуги туристичні. Туризм сільський зеле­ний. Основні вимоги» з урахуванням наданих зауважень і пропозицій.

Запровадження добровільних, більш вимог­ливих стандартів, про які йшлося вище, з від­повідними логотипами на рівні всеукраїнської громадської організації, якою є Спілка, забез­печить вихід сільського туризму на якісно вищий рівень ринкових відносин, сприятиме створенню державних нормативів та інтегра­ції в Європейський простір.

Крім уже діючих систем управління можуть дієво функціонувати об'єднання громадян, наприклад, місцеві осередки Спілки сприяння розвитку сільського зеленого туризму в Україні, консультативно-інформаційні центри в системі агроосвіти або дорадчої служби.

Підвищення ефективності роботи місцевих осередків сільських господарів має на меті формування в них свідомої потреби структур­ної інтеграції, створення механізмів взаємодії органів державної влади з господарями. Таким стосункам мають сприяти проголошені Кабінетом Міністрів України принципи та форми взаємодії виконавчої влади з інститута­ми громадянського суспільства.

Щоб перед гостями соромно не було

З метою поліпшення якості обслуговування туристів, особливо під час футбольного чем­піонату Євро-2012, протягом найближчих років необхідна модернізація і реконструкція садиб сільських господарів відповідно до сані­тарних вимог та міжнародних критеріїв.

Підтримка селянських господарств з метою реконструкції традиційних будинків для орга­нізації прийому відпочивальників має здійс­нюватися в разі їх розташування у слаборозви-нених, визнаних економічно депресивними регіонах. Тому потрібен закон України, який передбачив би запровадження механізмів стимулювання та заохочення пільгового довгост­рокового кредитування будівництва і рекон­струкції житла, що використовуватиметься для надання послуг сільського зеленого туризму. Таке можливо і на умовах конкурсу проектів, як це робить Міністерство сільського госпо­дарства Угорщини та Угорська федерація сіль­ського туризму.

Підготовка та перепідготовка кадрів з числа незайнятого сільського населення для сфери відпочинку в селі повинна здійснюватися шляхом запровадження різних форм освіти, сис­теми центрів зайнятості, обміну досвідом роботи. Виникає необхідність підготовки тре­нерів, викладачів та менеджерів, стажування в європейських країнах з метою вивчення їх досвіду, видання навчальних посібників та під­ручників. Подальший розвиток має базуватися на дослідженнях, рекомендаціях науковців і досвідчених практиків.

«Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть...»

Світова практика свідчить про важливу роль туризму, заснованого на використанні еле­ментів історичного народного життя, як з погляду одержання доходу, так і забезпечення умов для відтворення природного життєздат­ного і гармонійного середовища. Тому в осно­ву розвитку7 сільського туризму в Україні покладено культурний та етнографічний аспекти. Він, на відміну від масового, не справ­ляє шкідливого впливу на природне довкілля, але робить істотний внесок у регіональний розвиток. Дає людині можливість звернутися до витоків народу, задовольнити такі специ­фічні захоплення, як вивчення історії, культу­ри, етнографії, архітектурних надбань, звичаїв і ремесел, що характерні для цієї місцевості. Знайомить з народним одягом, фольклором, мовою або місцевим діалектом, надає простір для аматорського фотографування, збирання трав і мінералів. Особливо характерною є участь міських туристів у сільськогосподар­ських роботах - бджільництві, збиранні ово­чів, фруктів, лісових ягід і грибів. Знайомство з древньою сільською кухнею не залишало бай­дужим жодного гостя.

Провідну роль у сільському туризмі відіграє господар. Тільки від нього відвідувачі отриму­ють смачну домашню їжу, більшість послуг, пізнають народні ремесла, фольклор, побут і духовний світ корінних жителів. Від уміння, культури, доброзичливості, толерантності гос­подаря залежить ступінь задоволення туристів своїм відпочинком у селі.

Інтерес до сільського туризму високий і ста­більний у всіх країнах світу. Проте кожна праг­не створити власну національну, притаманну лише, їй модель розвитку. Сільський туризм може активно розвиватися лише в екологічно сприятливих регіонах. У більшості розвинутих

західноєвропейських країн, таких як Велика Британія, Німеччина, Франція, Ірландія, Іспа­нія, Нідерланди, Польща, Греція, заняття сіль­ським туризмом заохочується на національно­му рівні (державна підтримка вже є і в Біло­русі). У названих країнах туристичні поїздки до сіл посідають уже друге місце після відпо­чинку на морі.

Наявна в Україні, на превеликий жаль, вже декілька років поспіль сільськогосподарська криза спонукає безробітних господарів до занять сільським туризмом. Традиційне фер­мерство здає свої позиції перед великим агро­бізнесом, а модернізація й механізація вироб­ничих процесів змінюють картину сільської дійсності. У багатьох аграрних регіонах Євро­пи сільське господарство більше не є найваж­ливішою традиційною формою використання землі і діяльністю сільської громади. Так, у Греції лише ЗО відсотків громади зайнято в сільськогосподарському секторі, в Нідерлан­дах і Великій Британії - 2-7 відсотків. Отже, необхідно знайти нові види діяльності, які змі­нили б або доповнили основну роботу на селі. Пошук підходів до розв'язання цієї проблеми пояснює підвищену увагу до сільського туриз­му, який за умови швидкого розвитку може оживити й відродити багато сільських терито­рій, що вже втратили надію на перспективу.

Він є альтернативою індустріалізації і може бути дієвим засобом утримання населення від міграції із села. Статистика свідчить, що 35 від­сотків міських жителів країн ЄС надають пере­вагу щорічній відпустці в селі. У Нідерландах таких прихильників - 49 відсотків.

На заході сформувалися два види сільського зеленого туризму - «змішаний» і «чистий». Перший спирається на фермерські господар­ства, що вирощують худобу та овочі й додатко­во приймають туристів і отримують додатково 25 відсотків прибутку. Велика частина цих коштів витрачається на відновлення інтер'єру, облаштування будинку. Другий обслуговує туристів винятково у своїх будинках (міні-готелях).

Сільський туризм може мати перспективу й ефективно розвиватися в національних пар­ках і специфічних територіях, що охороня­ються; в селах; сільськогосподарських фермах; зонах відпочинку і дачних територіях; в лісо­вому масиві; в місцях, що мають природні феномени; біля монастирів і священних місць (наприклад, у селі Зарваниця Тернопільської області); у малих містах з характерною архі­тектурою, побутом, культурою; біля пам'яток народної архітектури під відкритим небом.

Для успішної діяльності на перелічених тери­торіях необхідно створити інфраструктуру, щоб туристи отримували комфортний відпочи­нок, а навколишня природа не зазнавала нега­тивних впливів і мала екологічну стійкість. При цьому будинок мусить відповідати таким вимо­гам: наявність красивого фасаду (найкраще -типовий для регіону стиль), традиційний для району спосіб ведення домашнього господар­ства, побутові зручності (ванна з гарячою во­дою, туалет), достатня кількість приміщень для розміщення туристів, здорова атмосфера в родині, наявність у господарів бажання прийма­ти відпочивальників, з якими вони будуть жити однією великою родиною, контактність, комуні­кабельність, ініціативність членів родини.

Україна має всі передумови і можливості для успішного розвитку сільського зеленого ту­ризму. На тлі чудових ландшафтів розташова­но тисячі різноманітних пам'яток історії та культури світового рівня, а деякі з них унікаль­ні: городища трипільської культури, скіфські кургани, безцінні скарби Київської Русі, серед­ньовічні замки, чудові шляхетські парки. На території України розташовано 15 унікальних природних заповідників.

Аналіз карти сільського туризму в Україні доводить, що туристичні зони та маршрути тяжіють до найбільш цінних елементів еколо­гічного каркасу нашої країни - лісових угідь, чистих річок, морського узбережжя, озер та водоймищ, а також до архітектурних комплек­сів малих міст і сіл. На сьогодні основними районами сільського зеленого туризму в Україні є Крим та Карпати. Особливо інтен­сивно він розвивається в Закарпатській, Івано-Франківській, Львівській областях.

Збільшується кількість «зелених» садиб у Волинській, Чернівецькій областях. З'являють­ся вони в центральній Україні: Київській, Чер­каській, Вінницькій областях. Перші кроки роблять Запорізька, Кіровоградська, Дніпро­петровська, Донецька області. На сьогодні із сторінок сайту www.greentour.com.ua господа­рі 600 садиб із 18 областей запрошують на від­починок.

Асиметрія у розвитку українського сільсько­го туризму (це підтверджують і західні експер­ти) змушує актив Спілки проводити низку заходів щодо поширення інформації про невикористані можливості в центральній час тині й особливо на сході країни, де є багатий історико-культурний потенціал (наприклад, Кам'яна Могила біля Мелітополя, колиска українського козацтва - острів Хортиця поблизу Запоріжжя, Донецька височина в басейні річки Сіверський Донець, Дике Поле на Луганщині), природне середовище, народні промисли і відповідно не зайняте сільське населення, достатні для розвитку агротуризму. Гості цих областей не можуть скористатися послугами сільського туризму через їх відсут­ність або через брак інформації про них. Таке становище призводить до розвитку інфраст­руктури лише вздовж транспортних коридо­рів, обходячи стороною більш привабливі сільські території. З метою активізації цієї роботи у східному напрямку в селі Зелена Роща Луганської області була успішно прове­дена Міжнародна науково-практична конфе­ренція «Розвиток сільського туризму в Україні» із запрошенням відомих наукових працівни­ків, практиків, представників влади і регіональ­них засобів масової інформації.

Проте, незважаючи на позитивну динаміку, помітне зростання інтересу зарубіжних турис­тів до самобутнього українського села, поки що не сформована система якості у сфері сіль­ського туризму. Основною причиною такого стану речей є відсутність системного підходу державних структур до вирішення цих невід­кладних завдань. Така ситуація призводить до стихійного розвитку, що в підсумку впливає на невідповідність ціни і якості послуг, та невип-равдання очікувань туристів.

2008-й Президент України оголосив Роком туризму, що є гарним підґрунтям для подаль­шої роботи всіх зацікавлених сторін на тер­нистому шляху розвитку сільського зеленого туризму.

Василь ВОВК Київ // Державна справа


  • Попередня
  • Наступна

    Цікава Україна
    серп. 9, 2017

    В Україні знаходиться найбільший у світі штучний ліс

    Штучний ліс було висаджено на Херсонщині аби зупинити пустелю Олешківські піски (до слова теж найбільшу Європі)

    Цікава Україна
    лют. 25, 2016

    Українське лікувальне озеро Кунігунда ніколи не замерзає і дозволяє відчути невагомість

    Озеро Кунігунда - це соляне озеро, концентрація солі в якому досягає 146-150 %, а вода в цих місцях має підвищену концентрацією брому. Кунігунда...

    Цікава Україна
    жовт. 6, 2013

    Червоногородський водоспад найпотужніший та найбільший водоспад рівнинної України

    Червоногородський 16-метровий водоспад має чотири каскади. Це найпотужніший та найбільший водоспад рівнинної території України.

    Copyright ©2025 Україна туристична


    main version